National Geographic Live i GÖTEBORG
National Geographic kommer till Sverige i februari 2014, då du kan höra de äventyrslystna fotograferna berätta om sina upplevelser. Upplev äventyrarna live! National Geographic Live, National Geographics populära och inspirerande föredragsserie, som arrangerats i Washington DC och andra större städer i Nordamerika i många år, tar nu spänningen från tidningen och tv-rutan till scenen runtom i Skandinavien för en andra säsong. Med början i februari 2014 kommer du att få möjlighet att uppleva, höra och se några av vår tids största äventyrare, som var och en utforskar olika delar av vår planet – från de högsta bergen till planetens sista outforskade grottor och mångfalden och konflikterna inom människans värld. Genom sina berättelser och sina bilder kommer våra talare att inspirera dig och få dig att häpna. Föredragsserien: • Gerlinde Kaltenbrunner: Årets äventyrare 6 februar klockan 19. Svenska Mässan Kongresshallen, Göteborg • Paul Nicklen: Polar Obsession 24 mars klockan 19. Svenska Mässan Kongresshallen, Göteborg • Mattias Klum: Expeditionerna till världens sista vilda platser 24 april klockan 19. Svenska Mässan Kongresshallen, Göteborg • Carsten Peter: Jordens mest extrema platser 23 maj klockan 19. Svenska Mässan Kongresshallen, Göteborg För mer information och biljetter, besök natgeo.se/nglive
FK PAN Göteborg
27 jan 2014
0kommentarer
Parkering på Nordengården
Besökande till Nordengården har möjlighet att parkera på de platser som finns bakom gården enligt följande: P-platser som vätter mot Nordengårdens baksida. Undantaget fredag mellan kl. 16.00 - 19.00 och söndag mellan kl. 15.00 - 17.00 P-platserna mot berget enligt följande: Platserna 1 - 5 får aldrig användas Platserna 6 - 10 lånar vi enligt följande: Måndag - torsdag..efter kl. 18.00 Fredag...............efter kl. 19.00 Lördag...............hela dagen Söndag..............före kl. 14.00 samt efter kl. 18.00
FK PAN Göteborg
25 jan 2014
0kommentarer
Resultat FK PAN:s månadstävlingar
Tävlingsledningens brutna fotled har medfört en viss försening i resultatrapporteringen men här kommer resultatet av 2013 års upplaga samt januari månads deltävling 2014. Så här ser tre i topp ut i de bägge klasserna. Digitalt projicerad bild 1. Gunnar Aus 163p. 2. Kay Kjellgard 73p. 3. Lars Olsson 64p. Påsiktsbild 1. Kay kjellgard 106p. 2. Gunnar Aus 91p. 3. Åke Järnpil 71p. För fullständig resultatlista klicka HÄR Januarimötets tävlingar bjöd på en mycket uppfriskande överraskning. I den projicerade klassen såg väll det mesta ut som det brukar men i påsiktsklassen ruskades vi om ordentligt. När vann senast en bild framtagen på barytpapper i ett klassiskt mörkrum? Att bilden sedan är tagen av en nybliven medlem, ung och dessutom kvinna vilket, sorgligt nog, får räknas som ett unikum i PAN gör inte överraskningen och glädjen mindre. Både ålders och genusfördelningen har länge varit betänkligt snedfördelad. Vi hoppas att detta skall sprida sig som ringar på vattnet och bringa friskt blod in i de gamla Panska ådrorna. Stort grattis och stort tack Jenny. Resultat projicerad bild 1. Gunnar Aus 2. Hans Carbe 3. Kay Kjellgard Resultat påsiktsbild 1. Jenny Robertsson 2. Gunnar Aus 3. Kay Kjellgard Tyvärr kan vi i dagsläget endast visa bilder i den projicerade klassen här på hemsidan. För att se de främst placerade bilderna i månadstävlingens projektionsklass så titta in under fliken ”Bilder”. För fullständig resultatlista för januari 2014 klicka HÄR
FK PAN Göteborg
15 jan 2014
0kommentarer
Vi blickar fram mot ett nytt fotoår med FK PAN
Tisdag 14 januari drar ”vår” säsongen i gång. Vi får besök av en kär gammal gäst, Lars Lejring, som denna afton håller en workshop om komposition och om vad bilden/erna förmedlar eller vad vi vill förmedla. Var och en tar med sig 3-5 bilder, digitala, påsikt eller bådadera. Önskvärt är att bildernas innehåll hänger ihop på något sätt. Kl. 19.00 är ni välkomna. Månadstävlingen har följande motton: Påsikt = Fritt och i den projicerade klassen = Fruset Bilderna till projklassen skickas till tavling@fkpan.se senast måndag 13/1 kl. 12.00 (inte 24.00) Här följer motton för resten av 2014 Februari.............Påsikt................Bil och miljö Mars..................Projicerad bild.....Strömmande April..................Påsikt................Djur/husdjur Maj...................Projicerad bild.....Status September.........Påsikt................Relationer Oktober.............Projicerad bild.....Rund/klotformad November..........Påsikt................Upplysande December..........Projicerad bild.....Odlingslandskap Övriga motton = Fritt
FK PAN Göteborg
7 jan 2014
0kommentarer
FOTOTÄVLINGEN ‘VILDA BLICKAR’ AVGJORD
The Best of the Beast Photographer of the Year. Vinnaren enligt juryn är Gunnar Aus. Vinnarpriset är en resa till Alaska. Gunnar Aus är naturfotograf ifrån Sävedalen utanför Göteborg. Han fotograferar mest natur och kanske mest fåglar och har givit ut två böcker om fågelfotografering. Han är medlem i föreningen Naturfotograferna (och i Fotoklubben PAN webbmästarens anm.) Bilden är tagen i Borås djurpark en dag när de unga björnarna var på riktigt lekhumör. Plötsligt kastade de sig i vattnet och när en av björnarna tittade upp och skvätte av sig vattnet trots att den fortfarande låg i knäpptes bilden. Lite underexponering för att få ett mörkare vatten och en gnutta blixt för att få lite lyster i vattnet. Sex minuter in i Youtubefilmen börjar prisutdelningen. Här är länken: http://youtu.be/B_tK7x5LVnM Text och bild är hämtad från Inside Natures hemsida www.insidenature.se
FK PAN Göteborg
26 nov 2013
5kommentarer
Välkommen till "FIPPEL" En bildutställning av Sigge Persson
Vernissage lördagen den 23 nov kl 11-14 Scandinavian Photo, Södra Ågatan 18A, Mölndal OBS! Den besökare som på vernissagedagen kommer på den bästa titeln på bild nr 24 i utställningen får en tavla (50x60 cm) med detta motiv! Utställningen "FIPPEL" pågår t.o.m 2 januari 2014 Hälsningar Bengt Persson Sigge Persson föddes 1923 och bodde under större delen av sitt liv i Göteborg. Hans fotointresse väcktes redan under skolåren, när han fick följa med sin morbror in i mörkrummet och se bilderna växa fram i framkallningsskålen. Sen var hans fotointresse ett faktum, som kom att följa honom och utvecklas genom livet. Sigge Persson hade ett väl utvecklat sinne för färg, form och komposition. Dessa egenskaper i kombination med en stor livsglädje och en omåttlig nyfikenhet, bidrog till hans förmåga att skapa fantastiska och spännande bilder. Sigge Persson anslöt sig till bildbyrån PixGallery 1995. Genom åren deltog han också i många fototävlingar runt om i landet. Han har också haft många egna utställningar. De senaste två åren fotograferade han mest stilleben på vardagsrumsbordet med en kompakt digitalkamera. – Pappa talade alltid om att han hade ett väldigt varierat utbud av bilder och därför brukade han säga att bilderna var ”Lite utå vart”. När jag hjälpte honom att bearbeta bilderna i datorn, sa han alltid att Bengt har ”Fipplat” vid datorn, berättar Sigges son Bengt , själv fotograf med ett stort intresse för konstnärligt bildskapande.
FK PAN Göteborg
18 nov 2013
0kommentarer
Visa fler nyheter